De Vlaamse regering zet door met de volledige digitalisering van de dienstencheques. Vanaf 2025 verdwijnen de papieren dienstencheques en kunnen er enkel nog elektronische exemplaren aangekocht worden.
Als huishoudhulp moeten er vanaf 2025 geen papieren cheques meer ingevuld en ingediend worden. Jullie lopen dus ook geen risico meer om deze te verliezen.
Dienstencheques die niet tijdig gebruikt worden tegen die tijd, zouden ook automatisch terugbetaald worden aan de gebruiker. Ook het minimumplafond vervalt. Vandaag is het zo dat gebruikers bij elke aankoop een minimumaantal van 10 cheques moeten kopen. Voor gebruikers die minder digitaal vaardig zijn, worden er ‘alternatieve kanalen’ uitgewerkt om de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van het dienstenchequesysteem te blijven garanderen. Zo wordt het volmachtensysteem verbeterd, zodat ze de cheques eenvoudig door een familielid of kennis kunnen laten aankopen.
Één cheque bedraagt 9 Euro. U dient een minimum van 10 cheques per keer te bestellen.
Uw gebruikers nummer heeft u nodig om de gestructureerde mededeling in te vullen.
Sodexo: BE41 0017 7246 2610.
U kan met papieren- of met elektronische cheques betalen (1 cheque per gewerkt uur). Betaalt u met papieren cheques, leg deze dan al klaar voor uw huishoudhulp. Zij/hij brengt deze op regelmatige basis binnen op het kantoor, waar deze verwerkt worden. Wanneer u met het elektronische systeem werkt, geeft uw huishoudhulp de gewerkte uren door via haar app ‘Job tracker’. Uw cheques gaan automatisch van uw elektronische account. U krijgt hier een bevestigingsmail van.
Uw cheques zijn 12 maanden na aankoop geldig.
U kan uw cheques omruilen of laten terugbetalen via Dienstencheques Vlaanderen.
Het is milieuvriendelijk.
U beschikt na uw bestelling vrij vlug over uw nieuwe saldo (na 1 dag).
Omruilen van uw nog niet vervallen cheques is volledig gratis t.o.v. de papieren cheques hier moet u 0.25 Euro/cheque laten vallen.
U hoeft geen cheques meer klaar te leggen of te ondertekenen.
U beheert alles via uw app (zicht op uw historiek van alle prestaties en alle aangekochte dienstencheques).
Uw huishoudhulp geeft haar prestaties ook elektronisch door.
Werk in eerste instantie eerst uw papierencheques op. Meld u aan bij Pluxee.
Kies het tabblad ‘persoonlijke gegevens’ in het menu.
Klik op ‘mijn gegevens wijzigen’.
Kies voor ‘elektronisch’.
Klik op ‘bewaren’.
Geef ook ons en uw huishoudhulp een melding van deze overschakeling.
Dienstencheques kunnen niet doorgegeven worden. De dienstencheques zijn persoonlijk aangezien deze fiscaal aftrekbaar zijn.
Indien u met verschillende meerderjarige personen in hetzelfde huis woont, kunt u de aankoop van de dienstencheques wel verdelen. Zo geniet iedereen van deze fiscaal voordeel en kunnen jullie het fiscale voordeel in het gezin vergroten. Gelieve bij een omschakeling van account het kantoor telkens op de hoogte te stellen.
Als individuele gebruiker kunt u per kalenderjaar maximaal 500 dienstencheques per persoon bestellen. U betaalt 9 euro per cheque voor de eerste 400 dienstencheques. Vanaf de 401ste betaalt u 10 euro per cheque. Gezin: 1.000 dienstencheques.
Bestel tijdig uw cheques. Hou er rekening mee dat wanneer u werkt met papieren cheques, de cheques nog fysiek naar u toe moeten worden gestuurd, hou rekening met een leveringstermijn van max 3 weken. Bij de bestelling van elektronische cheques zal na 1 dag uw saldo al aangezuiverd worden.
Voor aanslagjaar 2024 (inkomstenjaar 2023) wordt de belastingvermindering toegekend van 20% op maximaal 1720 euro aangekochte dienstencheques per persoon.
Uw fiscaalattest ontvangt u automatisch via mail of post van Pluxee. Bij uw aangifte via Taks-on-Web, verschijnt deze rechtstreeks in uw aangifte.
Iedere persoon in België kan dienstencheques bestellen. De dienstencheques kunnen wel enkel gebruikt worden voor het poetsen van uw privé vertrekken en niet voor de ruimtes die eigen zijn aan het uitbaten van uw zelfstandige zaak.
Met een pasgeboren baby in huis zijn een extra paar helpende handen meer dan welkom. Daarom hebben zelfstandige mama's recht op 105 gratis dienstencheques, waarmee ze gebruik kunnen maken van huishoudelijke hulp.
Bij het overlijden van de gebruiker kan de familie de terugbetaling van de cheques vragen door een overlijdensakte aan dit
formulier toe te voegen. De terugbetaling zal gebeuren op het bankrekeningnummer van de laatste bestelling, tenzij een
officieel document van een notaris of een advocaat een ander rekeningnummer opgeeft.
U kan ons altijd telefonisch bereiken tijdens de kantooruren (na de kantooruren kan u altijd een boodschap achterlaten): 014/6156 69.
Indien u persoonlijk een consulente aan de lijn wilt bij Pluxee: 02/401 31 30 (druk optie 4).
U vraagt uw huishoudhulp aan via onze website of u komt langs op ons kantoor.
Openingsuren:
Ma: 8u00-12u30
Di: 8u00-12u30 13u00-18u00
Woe: 8u00-12u30 14u00-16u00
Do: 8u00-12u30 13u00-16u00
Vrij: 8u00-12u30
De voornaamste taak is het onderhoudswerk, namelijk de ruimtes proper, hygiënisch en ordelijk houden door een methodisch onderhoud en dit uitsluitend in privé ruimtes (geen beroepslokalen zoals: praktijken, cafés, winkels, enz… -> zelfs niet de ramen en of de deuren).
Huishoudelijke taken omvatten:
sommige taken worden wekelijks gedaan, andere tweewekelijks, maandelijks, 3-maandelijks, jaarlijks.
reinigen van de vloer: dweilen, boenen, schuren (opgepast met azijn op natuursteen -> vloer, werkblad in de keuken, badkamer,…);
reinigen van: het sanitair (lavabo, douche, bad, toilet), uitwassen van kasten, koelkast, diepvries, … -> opgepast met schuursponzen!;
schoonmaken van: ramen, wanden, plafonds, meubilair, radiatoren, trappen, terras, stoep, …;
stof afnemen: meubels, lampenkapjes, …;
verwijderen van spinnenwebben (ook boven ooghoogte);
stofzuigen van tapijten;
reinigen van schoonmaakmateriaal en terug op zijn plaats zetten.
bedden opmaken;
tafel afruimen;
afwas;
kleren wassen, strijken en eventueel verstellen, knopen aannaaien;
maaltijden bereiden of reeds bereide maaltijden opwarmen.
vuilbakken ledigen (indien voorzien van een vuilzak) op de aangegeven plaats binnenshuis. Probeer ook te werken met producten die het milieu zo min mogelijk schaden;
zorgen voor veiligheid door het naleven van veiligheidsregels en instructies;
zorgen voor gezondheid door aandacht voor arbeidshygiëne en ergonomisch handelen;
zich onthouden van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk.
het nakijken en invullen van de cheques of het inbellen van de prestaties -> einde werktijd.
Indien uw poetshulp eerder klaar zou zijn kan u hem/haar nog taken geven die maar af en toe moeten gebeuren (ramen lappen, kasten binnenin laten poetsen, strijken, enz…)
Deze taken behoren niet tot ons takenpakket:
Alle veiligheidsvoorschriften dienen wel gerespecteerd te worden, zodat iedereen veilig en gezond kan blijven #keepitsafe
Normaal gezien zoeken wij een vaste huishoudhulp voor u. Wanneer deze echter ziek meldt kan u (wanneer u dit wenst) een vervanging aanvragen.
Neen, uw huishoudhulp mag geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn, lid zijn van het gezin, noch dezelfde verblijfplaats hebben.
Om de taken zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is volgend materiaal onontbeerlijk bij het onderhouden van de werkplek:
6 micro-vezeldoekjes (dunne) -> werk met gekleurde doekjes;
2 microvezel dweilen;
1 grote en 1 kleine emmer met goede handgreep;
1 zachte veegborstel (steel van minstens 1.50 meter);
1 goed werkende stofzuiger en stofzakken;
1 fles afwasmiddel;
1 fles azijn (oppassen bij natuursteen);
2 sponzen;
1 kleine raamaftrekker;
1 aftrekker (steel van minstens 1.50 meter);
1 plumeau (3 kleuren -> uittrekbare steel);
1 ragebol met lange steel;
1 handveger en borsteltje;
1 EHBO-kit: plakkers, schaar en ontsmettingsmiddel;
1 veilige trapladder (bij voorkeur met een beugel);
1 harde veegborstel (steel van minstens 1.50 meter);
1 wc-borstel per toilet;
2 vaatdoeken;
1 keukenrol;
keukenhanddoeken;
vuilniszakken;
wc-reiniger;
vloerzeep, schuurproduct zoals: CIF,…;
allesreiniger;
…
Uiteraard moeten de poetsproducten regelmatig aangevuld worden.
De materialen moeten in goede en nette staat verkeren en mogen geen gebreken vertonen.
Pauzes: 10 minuten per halve dag en 15 minuten middagpauze wanneer 6 of meer uren gewerkt worden bij dezelfde klant. Pauzes vallen binnen de werktijd en mogen niet worden gebruikt om vroeger door te gaan!
Ja, u kan een coaching op uw adres aanvragen, onze coach zal dan de huishoudhulp begeleiden en evalueren.
Wanneer uw huishoudhulp komt, zeg haar waar het EHBO-koffertje zich bevindt. Indien uw huishoudhulp een ernstiger ongeval heeft (bijv.: een val,…) neem dan contact op met het kantoor, verzekeringen@dcobeerse.be
Zorg steeds voor een veilige werkomgeving: voldoende verlichting, geen onnodige elektrische draden die over de vloer lopen, veilig materiaal en hulpmiddelen, gebruik geen gevaarlijke producten.
Breng zeker het kantoor en uw huishoudhulp op de hoogte wanneer u geen huishoudhulp nodig heeft tijdens uw vakantie.
Wij staan 4 afmeldingen op jaarbasis toe wanneer u wekelijks hulp hebt en 2 keer wanneer u om de 2 weken hulp krijgt.
Uw vakantieaanvraag hebben wij graag uiterlijk rond 31 mei voor de planning van de zomervakantie, andere afwezigheden kunnen één week op voorhand schriftelijk doorgegeven worden bij voorkeur via mail (vakantie@dcobeerse.be).
U kan uiteraard er ook voor kiezen uw huishoudhulp tijdens uw vakantie te laten komen, zo blijft alles lekker netjes en proper en kunnen er misschien wel extra taken gebeuren die anders niet aan bod komen.
Stel het kantoor en uw huishoudhulp op de hoogte. Wanneer deze ziekte Corona gerelateerd is mag u de nodige attestatie doorsturen, daar wij dit bij een controle door de Overheid dienen voor te leggen.
Wanneer uw Huishoudhulp ziek is zal u ofwel door ons ofwel door uw huishoudhulp op de hoogte gebracht worden. Wanneer er een vervanging voorradig is zal deze worden voorgesteld om de poetsbeurt over te nemen.
Een ongeluk zit dikwijls in een klein hoekje. Wanneer uw huishoudhulp toch een schade veroorzaakt mag u ons dit melden. Beschadigingen door uw huishoudhulp mogen worden doorgegeven zodat wij het nodige kunnen doen bij onze verzekeraar (verzekeringen@dcobeerse.be). Hou wel rekening met de franchise (vermeld in de gebruikersovereenkomst). Wat hebben wij nodig om het volledige dossier door te geven: een offerte, uw rekeningnummer (indien de schade als aanvaard wordt beschouwd), foto’s en de verklaring van uw huishoudhulp.
Neen, wij werken enkel van maandag t.e.m. vrijdag. Hou er rekening mee dat wij ook niet werken tijdens feestdagen en verschoven feestdagen.
Nieuwjaar: maandag 1/01/2024
Paasmaandag: maandag 1/04/2024
Dag van de Arbeid: woensdag 1/05/2024
Hemelvaart: donderdag 9/05/2024
Pinksteren: zondag 19/05/2024
Nationale: Feestdag zondag 21/07/2024 (verschoven naar vrijdag 16/08/2024)
Maria Hemelvaart: donderdag 15/08/2024
Allerheiligen: vrijdag 1/11/2024
Wapenstilstand: maandag 11/11/2024
Kerstmis: woensdag 25/12/2024
Weet wel dat u op feestdagen en verschoven feestdagen NIET mag gaan werken! Klanten kunnen op die dagen dan ook geen huishoudhulp verwachten.
Wanneer u niet tevreden bent kan u dit het beste steeds melden, onze consulenten zullen u een gepaste oplossing voorstellen. U kan ook altijd terecht op ons kantoor:
Ma: 8u00-12u30
Di: 8u00-12u30 13u00-18u00
Woe: 8u00-12u30 14u00-16u00
Do: 8u00-12u30 13u00-16u00
Vrij: 8u00-12u30
Alle vakantieaanvragen dient uw huishoudhulp persoonlijk aan u en het kantoor (schriftelijk) te melden. U kan altijd een vervanging aanvragen (indien voorradig).
> Hier kan u een link vinden naar de desbetreffende documenten.
U kan als gebruiker een huissleutel of alarmcode overhandigen een de werknemer. Wij als onderneming kunnen echter niet aansprakelijk worden gesteld bij verlies of diefstal.
Goede afspraken maken goede vrienden.
Gelieve de voorwaarden in de overeenkomst goed na te lezen zodat duidelijk is voor u wat u kan verwachten van DCO Beerse vzw en omgekeerd.